To jak teraz przedstawia się sytuacja Twojej firmy determinowane jest przez to w jakiej branży ona działa i jak mocno dryfujesz na powierzchni tzw. czerwonego oceanu. W tym obszarze rynku granice branż są dokładnie określone, a reguły gier rynkowych dobrze znane od lat. Właśnie, dlatego w tej sytuacji jedyną posiadaną możliwością prześcignięcia Twoich rywali jest zgarnięcie większej części popytu rynkowego. Udaje się to tylko do momentu, w którym popyt załamuje się.

      Co się dzieje jeśli przestrzeń rynkowa na skutek sytuacji gospodarczej kurczy się, podaż przewyższa popyt, który z dnia na dzień topnieje, bo klienci boją się o swoją przyszłość w niepewnych czasach i rezygnują z niektórych zakupów albo odkładają inwestycje? Perspektywy planowanych zysków, a tym bardziej wzrostu w Twojej branży stają się, delikatnie mówiąc, bardzo ograniczone. Twoje produkty albo usługi stają się wówczas dla klientów jedynie kolejnymi zwykłymi towarami, a konkurujące z Tobą na śmierć i życie firmy, akwen czerwonego oceanu szybko zamieniają w morze rozlanej krwi.

      Czerwony ocean to branża, którą dobrze znasz, bo od lat narzuca Ci ona pewne ograniczenia i ustalone reguły gry. Istnieje natomiast niezagospodarowana przestrzeń rynkowa, którą możesz odkryć, by skierować firmę na bezpieczne wody błękitnego oceanu. Na błękitnych oceanach Twoja konkurencja staje się dla Ciebie nieistotna, ponieważ reguły gry, dopiero mają być tam ustalone. Ustalone nie przez kogoś innego, ale właśnie przez Twoją Firmę. W sytuacji, gdy podaż przewyższa popyt nie możesz dłużej czekać, musisz wyjść poza dotychczasowe ramy zwykłego konkurowania w branży, aby zabezpieczyć sobie nowe zyski i szansę wzrostu przed innymi.

Pomyśl teraz.

  •     Co mogłaby dziś zacząć robić Twoja Firma, czego nie robią inni?
  •     Czego nie musiałbyś dalej robić w firmie, a w tej chwili robią to Twoi konkurenci?
  •     Czego dużo więcej możesz dać klientom niż firmy konkurencyjne, a z czego możesz zrezygnować lub to ograniczyć?
  •     Czy jest strategia, aby pozyskać tysiące klientów za darmo?

         To właśnie w tym tkwi największy sekret zwiększania zysków w dzisiejszych czasach – w koncentrowaniu się na tym, od czego zależą one aż w 60%.